Noin vuosi sitten sain juttupyynnön ohjeistuksella: Jotain työhön liittyvää. Kirjoitin yllättäen kirjastosta. Ja minusta. Paljon paljon paljon minusta.
Minä kirjoitin näin:
Yleisestä kirjastosta, päivää!
Olen malliesimerkki ihmisestä, joka
pitäisi pyytää varoittavaksi esimerkiksi kiertämään lukioita
ammatinvalinnanohjauksen tunneille.
Olen haahuillut, pitänyt
välivuoden jo ennen lukiota, vaihtanut paikkakuntaa ja asettanut
kaverit kaiken edelle, rakastunut, käynyt hämykeikoilla ja valinnut
kummallisen graduaiheen, itkenyt puolitoista vuotta turkulaisessa
kapakassa tuntemattomillekin, kuinka en koskaan valmistu - olihan
aineyhdistelmäni supertyöllistävä yleinen
kirjallisuutiede-kulttuurihistoria-naistutkimus-italian kieli ja
kulttuuri. Informaatiotutkimuksen lisäsin joukkoon vasta, kun
tajusin, ettei opiskelijana kannata jäädä eläkkeelle.
Harvassa ammatissa –
kirjastonhoitajuuden lisäksi – noista olisi todellisessa elämässä
ollut hyötyä muuten kuin pubivisoissa. Ihminen, joka ei koskaan ole
pitänyt lapsista sai paikan lastenkirjastohoitajana.
Minä olen kirjastonhoitaja, ja ylpeä
siitä. Alalla työskentelevät voidaan jakaa karkeasti ottaen
kahtia: ne, jotka pitävät asiakkaista (ja voisivat vaikka myydä
makkaraa, jos eivät olisi kirjastossa) ja ne, jotka pitävät
kirjoista (ja voisivat vaikka olla lainaamatta kirjoja, jos eivät
luota asiakkaan kykyyn rakastaa ja huolehtia niistä). Suurin
ammatillinen haasteeni lienee ollut näiden kahden yhdistäminen.
Inhoan sanomalehtiuutisointia, joka
huutomerkittää itsestäänselvyyksiä: ”Kirjastoala on
muutoksessa!” Ainahan se on. Kaikki on. Kuitenkin kirjastoissa
muhii nyt jotain suurempaa, ja jokaisen sille mielivän on hyvä
pohtia jo valmiiksi ammatti-identiteettiään ja ideologiaansa.
Parasta myös varautua perustelemaan ja muuttamaan käsityksiään,
joustamaan tarvittaessa ja seisomaan tärkeimpien aatteidensa takana
tiukassakin paikassa.
Kansansivistys on alentavaa, demokratia
itsestäänselvyys ja vapaa tieto piratoitavissa erilaisilta
vuotosivuilta. Kaikilla on tietokone, kaikki warettaa,
sivistymättömyys on oma valinta, jolla voi nykyään ylpeillä?
Kirjaston rooli nyky-yhteiskunnassa on
kahtalainen. Toisaalta olemme osa julkista sektoria, hyvinvointia,
vapaa-aikaa ja virkistystä – toisaalta taas muistiorganisaatiota
säilyttäen, keräten ja vaalien. Meille tarjoillaan mielikuvia
kirjastoista, joissa kokoelmat on supistettu menevään ja uuteen,
hyllyt vievät vain kolmanneksen kirjastotilasta ja loppu on
kohtaamispaikkaa ja esitystilaa. Minusta se ei ole kirjasto –
jonkinlainen (kirjallisuuden) harrastustila paremminkin. Suuriin
kaupunkeihin mahtuu hengailutilojakin, pienempien lähiöiden ja
kuntien asukkaat kutsuvat toisensa kodeissansa oleviin olohuoneisiin
ja käyttävät kirjastoa lainatakseen kirjoja.
Minun kirjastoni kunnioittaa asiakasta
nimenomaan kirjaston asiakkaana. Hän ehkä tarvitsee tietoa jostain
asiasta, haluaa viihdykettä, syventyä johonkin tai on tullut
käännytetyksi pois muualta ”ei-oo”n kanssa. Kirjakauppojen
pitkä häntä on kotimaisen aineiston suhteen hyvin typistetty
sellainen. Tiedonhaku on tärkeä taito, mutta yhtä tärkeää on
tuntea kokoelma ja asiakkaat. ”Mitä suosittelisit
mulle?”-kysymyksiin ei ole kurssia. Meidän ammattitaitoomme kuuluu
tuntea sisältöjä laidasta laitaan, olla kiinnostuneita kaikesta ja
osata mainostaa niitä tilaisuuden tullen.
Tällä viikolla kahden tunnin
tiskivuorooni mahtui yhden pikkukoulun palautukset neljässä isossa
kassissa, digitointiaseman työpöydän alla konttaaminen ja johtojen
hakeminen, terveyskeskuksen puhelinnumeroiden etsiminen ja tulostus
vanhukselle, järjestelmästä pudonneen kirjan takaisinhoukuttelu
asiakkaan odottaessa ja kirjaston esittely sveitsiläisille
opettajille – englannin tai saksan kielellä. Työhuoneessa tehdään
kiivaasti syksyn ennakkohankintaa (ostetaan kirjoja käyttämättä
omaa rahaa), näpytetään sisältöä PIKI-verkkokirjaston
kirjallisuussivuille, suunnitellaan lukudiplomia ja parin viikon
päästä olevaa päivähoitajien koulutuspäivän ohjelmaa. Illalla
luen nuortenkirjaa, joka pääsee mukaan seuraavaan
kauhukirjavinkkaukseen – joko Pirkkalassa tai jollain muulla
keikkailupaikkakunnalla.
Sisältöjen ja kokoelmien avaaminen
onkin kirjastotyön ydin. Kirjavarastoista halveksivasti puhuvat
eivät näe pintaa syvemmälle, eivät jaksa avata kansia ja
syyllistyvät sivistykselliseen laiskuuteen. Hyllyllinen kirjoja ei
ole logistinen ongelma vaan ammatillinen nautinto. Osa tiedosta
vanhenee ja muuttuu jopa haitalliseksi, osan suosio on sen
iättömyydessä ja osan arvo vain kasvaa ajan kuluessa. Meidän
pitää tietää menneisyydestä, olla nykyisyydessä ja ennustaa
hiukan tulevaisuuttakin osataksemme hoitaa kokoelmaa oikein. Tarina
ei vanhene, tiedonhalu ei katoa.
-Ilmestynyt aiemmin varmaan jossain Asiasanassa 2011-
1 kommentti:
Hyvä kirjoitus!
Lähetä kommentti