Vesi-ryhmässäni on nykyisin joka viikko uusi porukka, joilla on kaikilla eri aihe. Materiaalihankintaa saa tehdä lennossa, ja opetustuokiot vedetään kohtuullisen ex tempore, mutta onneksi mukana on tuttuja opettajia, jotka tuntevat minut. Ei voi kauhalla pyytää jos on lusikalla annettu :p.
Pilviryhmä |
Pilvi-ryhmän kanssa (no pun intended) selitin vähän, mistä pilvet tulevat ja sitten jumpattiin pikkuisen vaahtokarkkien tekemistä. Minun jumppani ovat kohtuullisen säälittäviä ja kokkaustaitoni myös, joten toivottavasti kukaan ei kokeile reseptiä kotona... Lopuksi tehtiin pilvimusaa musiikkiluokassa - kumpupilvet ja ukkoset ja salamat oli aika hienoja, minä sain olla aurinko triangelillani. Hyvät läheiset, huom! MINÄ OLEN AURINKO!!! Joka aamu. *ruaaargh*
Esimerkki leivontataidostani |
Seuraavana päivänä oli useamman tunnin
proggis juhlien kanssa. Materiaalit olin toimittanut jo aikaisemmin, ja olimme kahden vastuuopen kanssa vähän jakaneet juhlaryhmiä keskenämme. Vastuullani on katolinen loppiais-joulu ja Pakkasukkoa, olikohan Valentine's Daykin. Ryhmät jakaantuivat niin nopsasti ja olivat niin eri vaiheessa touhuamassa, että homma meni luovasti hyrskyn myrskyn - hyvällä tavalla. Toinen opettajista oli etsinyt videoita ja materiaalia netistä, ja yhdessä etsimme juhlien historiaa, syytä ja levinneisyyttä. Aiemmin olin jo käynyt pitämässä porukalle opetusta kuvien käytöstä ja tekijänoikeuksista.
Pyhän Patrikin päivästä tuli itsellenikin uutta tietoa, mutta en suosittele kuvagooglaamaan sitä kovin täsmällisesti, jos pornahtavat kännikääpiöt eivät ole just sun juttusi. (Linkki ei sisällä ihan sitä pahinta kuitenkaan. Osaat varmasti löytää lisää - ainakin, jos olet nelos-kutosluokkalainen.)
Tämän projektin yksi suuri tavoite on se, että kopypastet unhoitetaan ja harjoitellaan ymmärtävää lukemista, itse asian uudelleenmuotoilua omalla kielellä. Se ei ole kovin helppoa, kun ikää on kymmenen ja aiheena saamelaisten kansallispäivän historia. Onnistuu kuitenkin, pala kerrallaan.
Toinen vesi-ryhmä oli valinnut aiheekseen vesipisaran, josta pääsin esittämään veden kiertokulkua Vese-vesipisaran kautta. Hyvää matskua oppikirjoista, lisänä jälleen nolojumppa Vesen reissusta, minkä kiskaisin porukan alkaessa vähän herpaantua. Eri olomuodot tuli käytyä läpi ja pohdittiin, miksi Vesellä ja sen kavereilla ei saa heitellä kavereita. Kerroin dramaattisen tarinan kouluajoiltani, jossa melkein kaverin silmä irtosi ja valui ulos. Hei vaan, eskarit! Seuraavana päivänä jäätynyt Vese sitten satoi koulun pihaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti